संघ परिवार का अतीतपंथी एजेण्डा

-जगदीश्‍वर चतुर्वेदी

आरएसएस ने कभी भी भारत के स्वतंत्र होने पर खुशी नहीं मनाई,उलटे आजादी का मखौल उडाया है,आजादी की जंग में भाग लेने वालों की आलोचना की है। भारत में उदार लोकतंत्र की आलोचना में संघ परिवार फंडामेंटलिस्टों के साथ रहा है। इसके अलावा कम्युनिस्टों का विरोध करने और उनके खिलाफ साधारण लोगों में नफरत पैदा करने के साथ अपने कार्यकर्ताओं में भी साम्यवाद विरोधी नफरत भरता रहा है। संघ का क्रांति में नहीं क्रमिक विकास में विश्वास है। वह‘इन्कलाब जिंदाबाद’ के नारे का विरोध करता रहा है।

जमींदारों और पूंजीपतियों की हिमायत में संघ परिवार के संगठन सबसे आगे रहे हैं। अमेरिका की भक्ति में संघ के नेता हमेशा अग्रणी कतारों में रहे हैं। संघ की अमेरिकी भक्ति का एक उदाहरण देखें। एक बार गुरू गोलवलकर ने अमरीका के राष्ट्रपति के नाम एक संदेश भेजा था,.यह संदेश ऐसे समय में भेजा गया था जब अमरीका का भारत के साथ टकराव सामने आ चुका था,वियतनाम में अमरीकी बर्बरता के खिलाफ सारी दुनिया में जगह-जगह लाखों लोग प्रतिवाद कर रहे थे अमेरिकी शासकों को स्वयं अमेरिका में जबर्दस्त प्रतिवाद का सामना करना पड़ रहा था। ऐसी अवस्था में गोलवलकर ने अमरीकी राष्ट्रपति के नाम एक संदेश भेजा था, उसमें लिखा, ‘ईश्वर की कृपा है कि अमरीका मुक्त विश्व का नेता है, आज धर्म और अधर्म के बीच में सारी दुनिया के पैमाने पर युद्ध छिड़ा हुआ है ; इस युद्ध में अमरीका धर्म के समर्थन में सबसे आगे है।’ एक अन्य जगह संघ के प्रवक्ता ने साम्यवाद का विरोध करते हुए लिखा कि ‘समाजवाद भारतीय ग्राम पंचायत में है,… युद्ध समाप्ति के पूर्व के इटली के निगमवाद (सहकार्यवाद) में है।…समाजवाद उपनिषदों और वेदांत के दर्शन में है।’

संघ के विचारकों का मानना है कि संघ का लक्ष्य मानव हितकारी है। जबकि तथ्य इसकी पुष्टि नहीं करते, संघ के कार्कलापों से सामाजिक तनाव और फूट में इजाफा हुआ है। अनेक रंगत के तथाकथित विकास कार्यों के बहाने संघ परिवार अपने विभाजनकारी एजेण्डे को छिपाने की कोशिश करता रहा है, किशोरों के मन में हिन्दुत्व के नाम पर अवैज्ञानिक सोच का निर्माण करता रहा है। अल्पसंख्यकों और गैर हिन्दुओं के प्रति घृणा पैदा करता रहा है।

हिन्दू धर्म के परंपरागत विचारधारात्मक वैविध्य को संघ नहीं मानता। संघ ने अपनी हिन्दुत्ववादी विचारधारा के लिए खास किस्म की अधार्मिक-फासीवादी लफ्फाजीभरी भाषा का निर्माण किया है। इस लफ्फाजी के कारण ही संघ के लोग उसे पराक्रमी, शूरवीर,युक्तिवादी, अनुशासित, मानववादी,राष्ट्रवादी,हिन्दू धर्मरक्षक,21वीं सदी की मशाल आदि कहते हैं।

संघ परिवार ने बड़े पैमाने पर भाषा और अवधारणाओं के विकृतिकरण के प्रयास किए हैं। एक ही वाक्य में कहें तो आरएसएस स्वयं हिन्दू धर्म का साकार विकृत रूप है। इसका भारत की वास्तव हिन्दू परंपराओं और धार्मिक आस्थाओं के साथ कोई लेना-देना नहीं है। हिन्दू परंपराओं के बारे में इसकी फंडामेंटलिस्ट और प्रतिगामी समझ है।

संघ के लिए परंपरा पूजा की चीज है। अतीत में स्वर्णयुग था। आधुनिक समस्याओं के समाधान वह वर्तमान और भविष्य को ध्यान में रखकर नहीं करता अपितु समाधान हेतु अतीत में जाता है।

संघ की विचारधारा अंध अतीत प्रेम को महत्व देती है। संघ के लिए भारत का अतीत पूजा की चीज है। अतीत के बारे में वह समग्रता में नहीं सोचता,अतीत को आलोचनात्मक नजरिए से नहीं देखता। यही वजह है कि संघ सबसे गंभीर प्रतिक्रियावादी विचारधारा का प्रचारक बनकर रह गया है। इसका सबसे ज्यादा दुष्प्रभाव समाज पर और उसके कार्यकर्ताओं पर पड़ रहा है। वे संघ के ढिंढोरची बनकर रह गए हैं। उनके पास अपना विवेक नहीं होता, वे तोते की तरह अविवेकपूर्ण ढ़ंग से संघ के प्रचारकों की भाषा को दोहराते रहते हैं,विषयान्तर करते रहते हैं,किसी भी मुद्दे पर केन्द्रित होकर बातें नहीं करते बल्कि आक्रामक और निन्दा के स्वर में अपने विचार व्यक्त करते हैं।

संघ की बुनियादी मुश्किल यह है कि उसके पास भारत की जनता के लिए भविष्य को सुंदर बनाने वाला एक भी सकारात्मक कार्यक्रम नहीं है। संघ के सभी कार्यक्रम हिन्दू बनाने, हिन्दुत्व का प्रचार करने,हिन्दुत्व के नाम पर गोलबंद करने पर केन्द्रित हैं।

सवाल उठता 21वीं सदी में कोई संगठन सैंकड़ों साल पुराने एजेण्डे (हिन्दू बनाने) को लागू करना क्यों चाहता है? क्यों सैंकड़ों साल पुरानी पहचान के रूपों को जीवित करना चाहता है? क्यों हजारों साल पुराने मृत संस्कारों का प्रचार-प्रसार कर रहा है? क्या वर्तमान के सवालों के जबाब अतीत में खोजे जा सकते हैं? संघ का हिन्दू अतीत प्रेम हमें कूपमंडूक बनाएगा। हमें पिछड़ेपन से मुक्त करने में मददगार साबित नहीं होगा। भारत के भविष्य को संवारने के लिए हमें युवाओं में भविष्य और वर्तमान को सजाने -संवारने वाली विचारधारा का प्रचार करना चाहिए। संघ परिवार का हिन्दू अतीत का प्रौपेगैण्डा नरक में ले जा सकता है।

9 COMMENTS

  1. communist andolan ka swatantrata ke sath kya sambandh raha hai ye sabhi jante hai. Kolkata ke sahid minar maidan me inke swanamdhanya neta swargiya ? jyoti basu ne muslim leage ke sath mil kar desh ka vibhajan ka samarthan kiya tha, sayad jagdishwar ji ye nahi jante?

  2. Your article only gives youy conclusions without any facts to support it. Your conclusions are derived by your bias against RSS. There is a necessity to study RSS with an objective vision taking also into account its service projects which now number in lakhs.

    ALOK KUMAR, ADVOCATE

  3. यही तो अंतर है सकारात्मक और नकारात्मक सोच का. पश्चिमी जगत सृष्टि में द्वन्द-संघर्ष, प्रतियोगिता देखता है, शत्रुता देखता है. भारतीय सोच इसके विपरीत प्रकृति में पूरकता, सहयोग, सामजस्य देखती है. घृणा और संघर्ष का कारन पश्चिमी विचारधाराएं हैं न की भारतीय सोच.
    सच की सच्ची चाहत है तो गहराई से अध्ययन करना ही पड़ेगा, उथली जानकारी के दम पर तो भटकते ही रह जायेंगे, कभी किनारे नहीं लगेंगे.
    पश्चिम की वामपंथी, दक्षिण पंथी विचारधाराएँ अनास्तिक और अमानवीय हैं. मनुष्य को पशुता की और लेजनेवाली हैं. पर आप इसे नहीं मानेंगे. अतः अछा तो यही होगा कि कुछ साहित्य का अध्ययन कर लें. भारत और भारतीय संस्कृति को बहुत थोड़े में समझना हो तो दीनदयाल जी का ‘एकात्म मानव वाद’ बिना पूर्वाग्रह के ध्यान से पढ़ लें. बढ़ा समाधान मिलेगा,सुख मिलेगा, अनेकों अनसुलझे प्रश्न हल होजाएंगे.
    विश्ववास करिए कि भारतीय संस्कृति कि गहराइयों में उतरने लगेंगे तो सारे संसार के दर्शन फीके लेगने लगेंगे. हाद्दिक शुभ कामनाएं !

  4. “”संघ, कम्युनिस्टों का विरोध करने और उनके खिलाफ साधारण लोगों में नफरत पैदा करने के साथ अपने कार्यकर्ताओं में भी साम्यवाद विरोधी नफरत भरता रहा है।”” लेखक के यह शब्द दर्शाते हैं की इनका संघ विरोध शायद इसी कारण से है/ इनकी द्रष्टि
    में वामपंथ का विरोधी होना काफिर होने के सामान है/ यह किसी को गाली देकर अपने आप को श्रेष्ठ सिद्ध करने की कोशिश है/
    पर कुछ लोग होते हैं की सिर्फ भोंपू की तरह बोलते ही रहते हैं

  5. हैरान करनेवाला और विडम्बनापूर्ण है कि ‘राष्ट्रिय स्वयंसेवक संघ’ जैसे देशभक्त, सांस्कृतिक संगठन पर अनाप- शनाप आरोप, निरंतर मीडिया आक्रमण चलते ही रहते हैं. ज़रा स्मरण करके बतलाइये तो सही कि संघ ने अपनी स्थापना से आजतक ८५ साल में कितने हत्याकांड किये हैं, कितने और कौन-कौनसे देशद्रोह के काम किये हैं, कब छुआ-छूत का (वर्ण व्यवस्था के साथ घालमेल न करें), अस्पृश्यता का प्रत्यक्ष या परोक्ष समर्थन किया है?
    धन्य हैं ये लेखक जो पूर्वाग्रहों से भरे हैं और सफ़ेद को काला साबित करने में ही अपनी लेखनी को धन्य मान रहे हैं, स्वयं को बुद्धिमान समझ रहे हैं. अरे महानुभावो बताओ तो कि संघ की कटु आलोचना करने वालों में से कितनों के खिलाफ फतवा जारी हुआ, कितनों कि ह्त्या हुई, कितनों को देश छोड़ कर भागना पडा ? कला के नाम पर १०० करोड़ के अराध्य देवों के नग्न चित्र बनाने वाले की बात करने कि समझदारी तो शायद आप नहीं करेंगे?
    बुरा ना मानें, अगर आपकी बुधि पर पूर्वाग्रह का पर्दा नहीं पडा हुआ, यदि आप सचमुच अपनी बुधी का इस्तेमाल करते हैं, आप इमानदार सोच रखते हैं तो क्यों नहीं देखते कि —————
    -भारत को दो टुकड़ों मैं बांटने वाली, देश को तोड़ने के लिए १० लाख से अधिक की ह्त्या की जिम्मेवार कौनसी ताकतें हैं? क्या वे ही सांप्रदायिक ताकतें आज भी देश में हिंसा नहीं फैला रहीं,हमारे हज़ारों नागरिकों और सैनिकों कि ह्त्या नहीं कर रहीं? आप में साहस है, आपकी कलम मैं ताकत है, आप इमानदार हैं तो उनके खिलाफ लिख कर दिखाओ. पर फतवा जारी होने से डर लगता है न? अतः ऐसे लेखकों का सारा पौरुष , सारा कलमी जौहर संघ के खिलाफ
    प्रकट होता है, क्योकि वहाँ कोई ख़तरा नहीं है. इससे देश के दुश्मनों को ताकत मिले तो मिले ,इनकी बला से. वाहवाही तो मिलती है न. अडिगा को मिला बुकर पुरस्कार (व्हाइट टाइगर पर) इसका जीता- जागता प्रमाण है. भारत, भारतीय संस्कृति, भारत-भक्त संगठनों को गाली दो, उन्हें जैसे- तैसे बदनाम करो और देश के दुश्मनों से शाबाशी पाओ, सम्मान और पुरस्कार पाओ. अनेकों लेखक भेड़ चाल में, अनेकों बिक कर और कई केवल अनजाने में इसी राह पर चल रहे हैं.
    भाई मेरे अगर संघ फ़ासी संगठन होता तो खिलाफत करने वाले जादू कि तरह गायब होते, उनका अस्तित्व ढूंढे न मिलता, इतना समझते हो या नहीं.
    कमाल करते हैं ये आलोचक .कोई किसी से मिलगया तो क्या इसका मतलब यह होगया कि वह उसी विचार का निश्चित रूप से हो गया. ख़ास सन्दर्भ में, खास अवसर पर की तारीफ़ सर्व कालिक हो गई, सम्पूर्ण संगठन या व्यक्ति के व्यक्तित्व कि परिचायक हो गई ?
    यूँ तो कहते हैं कि सोनिया जी के पिता इटली के फासिस्टों के संपर्क में थे.तो क्या आपने सोनिया जी को फासिस्ट करार देने का साहस किया ? राजीवगांधी का संपर्क लिट्टे से बना था तो ? भारत के कई केन्द्रीय मंत्री देश के दुश्मन देशों कि भी यात्रा करते और उनसे मिलते-जुलते हैं तो क्या वे सब उनके साथी होगये.
    देश कि आज़ादी की संभावनाएं तलाशते हुए नेताजी सुभाषचन्द्र बोस तोजो से मिले थे और उसके समर्थक व प्रशंसक भी बने. तोक्या वे देशभक्तनहीं रहे ? सन्दर्भ से काटकर किसी एक अंश के मनमाने अर्थ लगाना तो सही नहीं है.
    अतः संघ के बारे में कुछ कहने-लिखने से पहले उसके बारे में गहराई और विस्तार से जानना इमानदारी का, नैतिकता का तकाजा है,अगर ये (नैतिकता और इमानदारी) लिखने वाले के पास हो तो .
    कृपया संघ साहित्य का आंशिक,अधूरा नहीं सांगोपांग अध्यन करें. तभी संघ पर लेखनी उठाने काऔचित्य है. संग को समझने,पूर्वाग्रहों को तोड़ने में सहायक होनेवाली कुछ सामग्री मिली है, कृपया पढ़ लें और सोचें कि इतने उत्तम काम करने कि प्रेरणा संघ के कार्यकर्ता/संगठन को कैसे मिलती है.
    सप्रेम,शुभकामनाओं सहित आपका अपना,

    RSS
    Liberation of Dadra and Nagar Haveli and Goa
    Main article: Liberation of Dadra and Nagar Haveli
    After the Independence of India, many organizations including the RSS aspired to liberate Dadra and Nagar Haveli from Portuguese occupation. In early 1954, volunteers Raja Wakankar and Nana Kajrekar of the RSS visited the area round about Dadra and Nagar Haveli and Daman several times to study the topography and also to get acquainted with the local workers who were agitating for the liberation. In April 1954, the RSS formed a coalition with the National Movement Liberation Organization (NMLO), the and Azad Gomantak Dal (AGD) for the liberation of Dadra and Nagar Haveli[35]. On the night of 21 July, United front of Goans, a group, working independently of the coalition, captured the Portuguese police station at Dadra and declared Dadra as free. Subsequently on 28 July, volunteer teams of the RSS and AGD captured the territories of Naroli and Phiparia and ultimately the capital of Silvassa. The Portuguese forces which escaped and moved towards Nagar Haveli, were assaulted at Khandvel and were forced to retreat till they surrendered to the Indian border police at Udava on 11 August 1954. A native administration was setup with Appasaheb Karmalkar of NMLO as the Administrator of Dadra and Nagar Haveli on 11 August 1954[36].
    The liberation of Dadra and Nagar Haveli gave a boost to the freedom movement against the Portuguese in Goa[36]. In 1955, RSS leaders demanded the end of Portuguese rule in Goa and its integration into India. When Prime Minister of India, Jawaharlal Nehru refused to obtain it by armed intervention, RSS leader Jagannath Rao Joshi led the satyagraha agitation straight into Goa itself. He was imprisoned with his followers by the Portuguese police. The peaceful protests continued but met with severe repressions. On 15 August 1955, the Portuguese police opened fire on the satyagrahis, killing thirty or so people[37].
    Role during the 1962 China-Indian War
    The RSS which had been keeping low profile after the lifting of the ban, earned recognition based on its volunteer work during the China-Indian War in 1962[38]. RSS was invited by Prime Minister Jawaharlal Nehru to take part in the Indian Republic day parade of 1963[39]. It along with several other civilian organizations took part in the parade[40]. This event helped the RSS increase its popularity and its patriotic image.[41][42][43]
    Later in 1965 and 1971 Indo-Pak wars too, the RSS volunteers offered their services to maintain law and order of the country and were apparently the first to donate blood.[44]
    Movement for the restoration of democracy
    In 1975, the Indian Government under the Prime Minister Mrs. Indira Gandhi, proclaimed emergency rule in India, thereby suspending the fundamental rights and curtailing the rights of the press.[45] This extreme step was taken after the Supreme Court of India, cancelled her election to the Indian Parliament on charges of malpractices in the election[45]. The democratic institutions were kept under suspended animation and prominent opposition leaders including Gandhian Jayaprakash Narayan, were arrested and thousands of people were detained without any charges being framed against them.[46] RSS, which was seen close to opposition leaders, and with its large organizational base was seen to have potential of organizing protests against the Government, was also banned.[47] Police clamped down on the organization and thousands of its workers were imprisoned.[17]
    The RSS defied the ban and thousands participated in Satyagraha (peaceful protests) against the ban and against the curtailment of fundamental rights. Later, when there was no letup, the volunteers of the RSS formed underground movements for the restoration of democracy. Literature that was censored in the media was clandestinely published and distributed on a large scale and funds were collected for the movement. Networks were established between leaders of different political parties in the jail and outside for the coordination of the movement[48]. ‘The Economist’, London, described the movement as “the only non-left revolutionary force in the world”. It said that the movement was “dominated by tens of thousands of RSS cadres, though more and more young recruits are coming”. Talking about its objectives it said “its platform at the moment has only one plank: to bring democracy back to India”[49]. The Emergency was lifted in 1977 and as a consequence the ban on the RSS too was lifted.
    Participation in land reforms
    It has been noted that the RSS volunteers participated in the Bhoodan movement organized by Gandhian leader Vinobha Bhave. Vinobha Bhave had met the RSS leader M. S. Golwalkar in Meerut in November 1951. Golwalkar had been inspired by the movement that encouraged land reforms through voluntary means. He pledged the support of the RSS for this movement[50]. Consequently, many RSS volunteers led by Nanaji Deshmukh participated in the movement.[6]. But Golwalkar has also been critical of the Bhoodan movement, on other occasions for being reactionary and for working “merely with a view to counteracting Communism”. He believed that the movement should inculcate a right and positive faith in the masses that can make them rise above the base appeal of Communism[51].
    Social reform
    The RSS has advocated the training of Dalits and other backward classes as temple high priests (a position traditionally reserved for Caste Brahmins and denied to lower castes). They argue that the social divisiveness of the Caste system is responsible for the lack of adherence to Hindu values and traditions and reaching out to the lower castes in this manner will be a remedy to the problem[65]. The RSS has also condemned ‘upper’ caste Hindus for preventing Dalits from worshipping at temples, saying that “even God will desert the temple in which Dalits cannot enter”[66]
    Christophe Jaffrelot finds that “there is insuficient data available to carry out a statistical analysis of social origins of the early RSS leaders” but goes on to conclude, based on some known profiles that most of the RSS founders and its leading organisers, with exceptions were Maharashtrian Brahmins from middle or lower class[67] and argues that the pervasiveness of the Brahminical ethic in the organisation was probably the main reason why it failed to attract support from the low castes. He argues that the “RSS resorted to instrumentalist techniques of ethno-religious mobilisation – in which its Brahminism was diluted – to overcome this handicap.”[68] However Anderson and Damle 1987, find that members of all castes have been welcomed into the organisation and are treated as equals[6].
    During M. K. Gandhi’s visit to RSS Camp accompanied by Mahadev Desai and Mirabehn at Wardha in 1934, he was surprised by the discipline and the absence of untouchability in RSS and commented “When i visited the RSS Camp. I was very much surprised by your discipline and absence of untouchablity “. He personally inquired to Swayamsevaks and found that they were living and eating together in the camp without bothering to know their castes.[69]
    Dr Bhimrao Ambedkar while visiting the RSS camp at Pune in 1939 observed that Swayamsevaks were moving in absolute equality and brotherhood without even caring to know the cast of others.[70] In his address to the Swayamsevaks, he said that ” This is the first time that I am visiting the camp of Sangh volunters. I am happy to find absolute equality between Savarniyas (Upper cast) and Harijans (Lower cast) without any one being aware of such difference existing.” When he asked Dr Hedgewar whether there were any untouchables in the camp, he replied that there are neither “touchables” nor “untouchables” but only Hindus[71].
    Relief and rehabilitation
    Main article: Seva Bharati
    Natural calamities
    RSS has participated in many relief activities during natural calamities. For instance, in the 2001 Gujarat earthquake, Indian newsmagazine Outlook’s reporter Saba Naqvi Bhaumik reported that:
    “Literally within minutes RSS volunteers were at the scenes of distress. Across Gujarat, the (RSS) cadres were the saviors. Even as the state machinery went comatose in the first two days after the quake, the cadre-based machinery of the Sangh fanned out throughout the state. Approximately 35,000 RSS members in uniform were pressed into service.”
    – Saba Naqvi Bhaumik, Outlook, Feb 12, 2001
    “This is an old tradition in the RSS. To be the first at any disaster strike: floods, cyclone, drought and now quake. In Kutch, too, the RSS was the first to reach the affected areas. At Anjar, a town in ruins, the RSS was present much before the Army took the lead in finding survivors and fishing out the dead.”
    – K. Srinivas, District collector of Ahmedabad
    India-Today, reported in its Feb. 12, 2001 issue that
    “It is conceded by even their worst detractors that the RSS has been in the forefront of the non- official rescue and relief (operations). This has led to an upsurge of goodwill for the Sangh”
    – India Today
    The RSS assisted in relief efforts quite extensively during the 2001 Gujarat earthquake. They helped rebuild villages.[72] They “earned kudos” from many varied agencies and sources for their actions.[73]
    This is a long and continuous tradition with the RSS. The RSS was instrumental in relief efforts after the 1971 Orissa Cyclone and the 1977 Andhra Pradesh Cyclone.[73]
    An RSS-affiliated NGO, Seva Bharati, has adopted 57 children (38 Muslims and 19 Hindus) from militancy affected areas of Jammu and Kashmir to provide them education at least up to Higher Secondary level[74][75]. They have also taken care of many victims of the Kargil War of 1999.[76]
    Seva Bharati conducted relief operations in the aftermath of the 2004 Indian Ocean earthquake. Activities included building shelters for the victims, providing food, clothes and medical necessities.[77]. The RSS assisted relief efforts during the 2004 Sumatra-Andaman earthquake and the subsequent tsunami.[78].
    In 2006, RSS participated in relief efforts to provide basic necessities such as food, milk and potable water to the people of Surat, Gujarat who were affected by massive floods in the region[79].
    The RSS volunteers carried out massive relief and rehabilitation work after the floods ravaged North Karnataka and some districts of the state of Andhra Pradesh.[80]
    Protection of Sikhs during the 1984 anti-Sikh riots
    Sikh intellectual and author of ‘A History of the Sikhs’, Khushwant Singh, credits members of the RSS with helping and protecting Sikhs who were being targeted by members of the Congress(I) political party during the 1984 Anti-Sikh Riots.[81] Singh who otherwise has been critical of the RSS and believes that it is a ” communal organization and dangerous to the country’s secular fabric”
    “RSS has played an honorable role in maintaining Hindu-Sikh unity before and after the murder of Indira Gandhi in Delhi and in other places”
    “It was the Congress (I) leaders who instigated mobs in 1984 and got more than 3000 people killed. I must give due credit to RSS and the BJP for showing courage and protecting helpless Sikhs during those difficult days. No less a person than Atal Bihari Vajpayee himself intervened at a couple of places to help poor taxi drivers.
    – ”[81]
    Discrimination against RSS volunteers
    Many cases have been reported in post-independence India where RSS volunteers have been discriminated against by the government due to their allegiance to the RSS and its ideology.[82] In a court case of a teacher who was dismissed from service due to his past links with the RSS, the Supreme Court labeled the government’s action as “McCarthyism” and a “violation of fundamental rights”.[83][84][85][86][87][88]
    A municipal school teacher, Ramshanker Raghuvanshi, was dismissed by the Congress government of Madhya Pradesh in 1974, which stated that he had taken “part in the RSS” activities and hence was “not a fit person to be entertained in Government service”. The Supreme Court dismissed the arguments of the government and said that the government had not adhered to the provisions of the Indian Constitution. The Supreme Court bench consisting of Justice Syed Murtuza Fazalali and Justice O. Chinnappa Reddy observed that “India is not a police state” and pleaded that the “promise of fundamental rights enshrined in the Indian Constitution not become a forgotten chapter of history”. Delivering the landmark judgment, the Court observed that “seeking a police report on person’s political faith”, in the first place, “amounted to the violation of fundamental rights”. The Supreme Court ruled in favor of the municipal teacher and ordered his reinstatement.[83][84][85][86][87][88]
    Similar observations were made by the High courts of different provinces of India in different cases of political persecution of RSS volunteers.[82] One case involved Ranganathacharya Agnihotri, who was selected for the post of Munsiff but was not absorbed into service as he had been a volunteer of the RSS in his past. When Agnihotri approached the High Court of Mysore, he was reinstated. The Court observed:
    “Prima facie the RSS is a non-political cultural organization without any hatred or ill will towards non-Hindus and that many eminent and respected persons in the country have not hesitated to preside over the functions or appreciate the work of its volunteers. In a country like ours which has accepted the democratic way of life (as ensured by the Constitution), it would not be within reason to accept the proposition that mere membership of such peaceful or non-violent association and participation in activities thereof, will render a person (in whose character and antecedents there are no other defects) unsuitable to be appointed to the post of a Munsiff.”
    – High Court of Mysore, The State of Karnataka Vs Ranganathacharya Agnihotri, writ No. 588/1966
    The RSS also has been banned in India thrice, during periods in which the government of the time claimed that they were a threat to the state: in 1948 after Mahatma Gandhi’s assassination, during the Emergency (1975–77), and after the 1992 Babri Masjid demolition. The bans were subsequently lifted, in 1949 after the RSS was absolved of charges in the Gandhi murder case, in 1977 as a result of the Emergency being revoked, and in 1993 when no evidence of any unlawful activities was found against it by the tribunal constituted under the Unlawful Activities (Prevention) Act.[89]
    Reception
    Field Marshal Cariappa in his speech to RSS volunteers said “RSS is my heart’s work. My dear young men, don’t be disturbed by uncharitable comments of interested persons. Look ahead! Go ahead! The country is standing in need of your services” [90]
    Dr Zakir Hussain the former President of India once told to Milad Mehfil in Monghyar on November 20, 1949 “The allegations against RSS of violence and hatred against Muslims are wholly false. Muslims should learn the lesson of mutual love, cooperation and organization from RSS.[91][92]
    Noted Gandhian leader and the leader of Sarvoday movement, Jayaprakash Narayan, who earlier was a vocal opponent of RSS had the following to say about it in 1977 “RSS is a revolutionary organization. No other organization in the country comes anywhere near it. It alone has the capacity to transform society, end casteism and wipe the tears from the eyes of the poor.” He further added “I have great expectations from this revolutionary organization which has taken up the challenge of creating a new India”
    August 27, 2006
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    RSS joins relief operation in flood-hit Surat
    (VSK, Gujarat)
    More than 600 swayamsevaks of Surat and surrounding areas are engaged round the clock to rescue the flood-effected people of Surat, Gujarat. The flood has claimed the lives of hundreds of people, thousands of cattle and damaged property worth crores. It has also adversely affected the whole business of the city.

    According to Shri Lalit Bansal, Vibhag Karyavah in Surat, more than 80,000 packets of food, 4,500 milk pouches and 1,11,000 pouches of drinking water have been provided to the flood affected people by August 9. In Surat, the RSS has set up four relief centres for collecting and distributing relief material under the supervision of senior Sangh activists Shri Nandkishore at Jainnagar, Shri Rajeshbhai Shah at Miranagar-Udhana, Shri Rajkumar Sharma at Bathar Road and Shri Ajaybhai Desai at Station Road.

    By August 9, relief had been provided to more than 5,225 people. Besides, arrangements have also been made for lodging and boarding at Shishu Mandir-Udhana, Vrindavan Hall and Uma Bhavan. Relief material has also been transported from Ahmedabad by trucks, which contained 4,500 kg Sukhadi, 5,500 kg namkin, 6,000 packets of biscuits, 2,000 kg puri, 1, 11000 pouches of drinking water, 9,000 packets of candles, 600 packets of match boxes and 160 bundle of ropes. In Ahmedabad collecting and packaging of relief material is being carried out at 55 centres and swayamsevaks of the entire city are engaged in the collection and preparations of the relief material. Local people too responded generously to help the flood-affected people.

  6. दुनिया में जितने धरम -मज़हब हैं सभी के अपने अपने अतिवादी असहनशील खतरनाक संघटन हैं.समाज से समर्थन हासिल करने के लिए ये विकराल संघटन समाजसेवा राष्ट्रसेवा का मुखोटा पहिन लेते हैं.सीधे सादे निम्न्मध्य्म्वार्गीय हम्सोच धार्मिक श्र्ध्धलुजन इस षड्यंत्र को समझ नहीं पाते और अपने अपने आकाओं के वोट जुगाडू वन कर रह जाते हैं .यहाँ तक पतन होने लगता है की जो बेरोजगार है .गरीब है शोषित है .पीड़ित है वह भी कुल्हाड़ी का हथ्था बन कर पूंजीपतियों के रसूखदारों के इशारे पर अपने ही भाइयों को काटने दौड़ पड़ते हैं .क्योंकि वे जिनके खिलाफ यह संघटन बनाते हैं धीरे धीरे उन्ही के सामानांतर अपने अपने करता धर्ता ओं पर से नियंत्रण खो देते हैं .जिनकी शुरुआत मंगलाचरण से होती है वे और जिनकी शुरुआत अपने मज़हबी मन्त्र से होती है वे सभी एकजुट होकर समाज के निर्धन वर्ग पर आक्रमण कर बैठते हैं .अक्सर इनका दोस्ताना संन्त्र्कघर्ष बयानों में ही होता है .ये नापाक ताकतें देश की लोकतान्त्रिक सत्ता से भी ऊपर अपने को समझने लगती हैं यहीं से फासिसम का उद्भव होने लगता हैं क्यों की ये काली ताकतें आलोचना तो सहन कभी कर ही नहीं सकती .प्रत्येक संघटन अपने उद्भव काल में तो पवित्रता को घोषित करता है किन्तु ज्यों ज्यों रूप आकर में इजाफा होता है .वह संघटन विशेष अपने मूल उद्देश से भटक जाता है .कोई भी इसका अपवाद नहीं है.

  7. my to saghata tha ki jagdishvar ji kavil aadami ha lekin ye to bilkul murakh lag rahe ha. rss par likha gaya enaka lekh jhutha ka pulinada ha.jagdishvar ji ko sangha samjhana ha to pahle uaski shakha jaye. atit jivi vampnati ha naki rss. rss prayog or parmapra dono ke santulan ka nam ha.
    gautam chaudhary
    a.bad. gujarat

  8. संघ परिवार का हिन्दू अतीत का प्रौपेगैण्डा नरक में ले जा सकता है।

    ye line ye batati he ki tum savrg-nark jesi bakvas bato me aj bhi vishvas karate ho or sagh ko gali nikal rahe ho??rahi bat hindu atit ki to jis vebhashali hindu bharat ko lutane ke liye dal ke dal yunani,shak,tushan,mangol,mugal v abhi ke vampanthi aye the us vebhav shali hindu ko yad karan tum jese band akal ke andho ke liye haram hoga,khule dimak valo ke liye nahi.jo communist desh dorhiyo ke chamche the un me se hi aj ek communist sangh ko sikha rah he desh bhakti???

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